دستور تهیه زرشک پلو با مرغ مخصوص و رستورانی خوشمزه

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ و هویج برای 4 نفر مرحله به مرحله مخلوط دونفره خانم گلاور برای 10 نفر برای 20 نفر
زرشک پلو با مرغ یکی از انواع غذاهای مجلسی محسوب می شود که در مجالس و مراسم های مهم و مناسبت های خاص مذهبی به صورت نذری مورد استفاده قرار می گیرد. این غذا ترکیبی از زرشک پلوی اصیل ایرانی به همراه خورش مرغ مجلسی است که در میان ایرانیان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج ایرانی۴ پیمانه
سینه یا ران مرغ۴ تکه
زرشک۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
کره۲۵ گرم
آبلیمو۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق چایخوری
گلابنصف قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی

دستور پخت زرشک پلو با مرغ

مرحله اول

توصیه می کنیم اگر می خواهید مرغ خوشمزه تری داشته باشید حدود دو ساعت قبل از شروع آشپزی مقداری نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه روی قطعات مرغ بپاشید و آنها را در یک ظرف در بسته در یخچال قرار دهید تا علاوه بر اینکه بوی زهم شان گرفته شود خوشمزه تر نیز شوند.

مرحله دوم

برای شروع سیر و پیاز را خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا سیر و پیاز سبک و شفاف شوند. در ادامه مقداری زرچوبه اضافه می کنیم و پس از اینکه زردچوبه با سیر و پیاز یکدست شد قطعات مرغ را داخل قابلمه می چینیم تا سرخ شوند. پس از اینکه سمت قطعات مرغ سرخ شد آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.

مرحله سوم

پس از اینکه مرغ ها را سرخ کردیم رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی نیز به خوبی سرخ شود. سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم و بوی خامی رب را می گیرد باعث می شود که در پایان مرغ خورشرنگ تری داشته باشیم.
همچنین ببینید : طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی

مرحله چهارم

پس از اینکه تفت دادن رب گوجه فرنگی به پایان رسید مقداری نمک و فلفل سیاه به همراه ۳ لیوان آب به قابلمه حاوی مرغ ها اضافه می کنیم ، سپس درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم مرغ ها با حرارت ملایم بپزند. حدود یک تا یک و نیم ساعت برای پخت کامل مرغ ها زمان نیاز است.

مرحله پنجم

در حین پختن مرغ ها زرشک پلو را آماده می کنیم. ابتدا زرشک ها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یک ظرف حاوی آب می خیسانیم تا نرم شوند. در ادامه برنج را نسبت به نوع آن می خیسانیم ( برنج های ایرانی نیاز به خیساندن زیادی ندارند )

مرحله ششم

یک قابلمه پر از آب روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید سپس یک قاشق غذاخوری روغن مایع و دو قاشق غذاخوری نمک داخل قابلمه می ریزیم. در ادامه برنج را به قابلمه حاوی آب جوش اضافه می کنیم و برنج را کمی هم می زنیم تا دانه های برنج به هم نچسبندند.

مرحله هفتم

حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه برای نرم شدن برنج ایرانی کافی است ( برای اطمینان از اماده بودن برنج چند دانه برنج را زیر دندان تست کنید اگر اطراف برنج نرم و مغز ان سفت بود برنج آماده آبکشی است ) در ادامه برنج را در آبکش می ریزیم و با آب سرد می شوییم.

مرحله هشتم

در این مرحله قابلمه ای که برای پخت برنج در نظر گرفته ایم را روی حرارت قرار می دهیم سپس مقداری روغن مایع اضافه می کنیم و ته دیگ را به دلخواه از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده در کف قابلمه می چینیم. ( نان لواش برای ته دیگ زرشک پلو مناسب تر است )

مرحله نهم

در این مرحله با یک کفگیر تمام برنج را به آرامی روی ته دیگ می ریزیم. پس از گذاشتن درب قابلمه حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا درون قابلمه بخار بپیچد سپس حرارت را کم می کنیم تا برنج به آرامی دم بکشد. ( می توانید زیر قابلمه یک توری فلزی قرار دهید تا با حرارت ملایم تری دم بکشد )
همچنین ببینید : طرز تهیه عدس پلو نذری

مرحله دهم

در این مرحله زرشک را آبکشی می کنیم و به همراه کره و شکر در یک تابه کوچک تفت می دهیم . نکته مهم در مورد زرشک این است که خیلی زود می سوزد و باید با حرارت بسیار ملایم مدت بسیار کمی تفت بخورد. پس از اینکه زرشک اماده شد انرا کنار می گذاریم.

مرحله یازدهم

خورش مرغ از خورش هایی است که باید به صورت کم آب سرو شود. ( فقط مقداری کمی آب از مرغ را برای قرار دادن بر سر سفره نگهدارید ) اجازه دهید خورش به روغن بیفتد سپس زعفران دم کرده را به همراه آبلیمو و گلاب به خورش اضافه و کنید و اجازه دهید خورش ۱۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند. نکته مهم در مورد گلاب این است که باید خیلی کم استفاده شود زیرا اضافه کردن گلاب زیاد طعم و عطر خورش را خراب خواهد کرد.

مرحله دوازدهم

پس از اینکه خورش جا افتاد و برنج نیز دم کشید مقداری کمی از برنج را به همراه زرشک و ۱ قاشق غذاخوری زعفران مخلوط کنید و برای تزیین روی برنج از آن مخلوط استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید در کنار خورش مرغ از سیب زمینی سرخ کرده استفاده کنید.

نکاتی برای بهتر شدن زرشک پلو با مرغ

خوشمزه تر شدن مرغ

یکی از نکات مهم برای خوشمزه تر شدن مرغ استفاده از سبزیجات در کنار آن می باشد که به سلیقه خود می توانید از سبزیجات متفاوتی مانند هویج ، ساقه کرفس و برگ بو استفاده کنید که علاوه بر اینکه عطر و طعم بهتری به مرغ شما خواهند داد بوی زهم مرغ را نیز به طور کامل از بین خواهند برد. به عقیده سرآشپزهای بزرگ بهترین ماده برای خوشمزه کردن مرغ پیاز زیاد است و به همین دلیل استفاده از پیاز خلالی درشت به مقدار زیاد را توصیه می کنند.

خورش مرغ با مواد متنوع

برای خوشمزه تر شدن خورش مرغ می توانید از سبزیجاتی زیادی در ان استفاده کنید که علاوه بر اینکه باعث خوشمزه تر شدن این خورش می شود ، باعث می شود رنگ و لعاب خورش نیز بهتر شود. از مهم ترین سبزیجاتی که می توانید در خورش مرغ استفاده کنید می توان به فلفل دلمه ای ، هویج ، دانه های ذرت و … اشاره کرد.

نظرات