طرز تهیه سوپ جو قرمز رستورانی خوشمزه

طرز تهیه سوپ جو قرمز

طرز تهیه سوپ جو قرمز خانم گلاور برای 6 نفر دونفره بدون مرغ خانگی ساده با گوشت
سوپ جو قرمز یکی از انواع سوپ های مجلسی و بسیار پرطرفدار در میان ایرانیان است ، محبوبیت این سوپ به حدی زیاد است که تقریبا در هر رستورانی می توانید آنرا به عنوان پیش غذا سفارش دهید. این سوپ خوشمزه را علاوه بر اینکه می توانید به عنوان یک پیش غذای مجلسی برای مهمانی های خود درست کنید ، می توانید آنرا به عنوان یک وعده غذایی کامل و مقوی برای اهل خانه طبخ کنید. پختن این سوپ کار خیلی سخت و پیچیده ای نیست فقط باید چند نکته را رعایت کنید تا سوپ شما مانند سوپ های رستورانی لعاب دار و خوشمزه شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
جو پوست کنده ۱ پیمانه متوسط
سینه مرغ نصف یک سینه کامل
هویج ۱ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
جعفری مقدار کمی برای تزیین
لیمو ترش ۱ عدد درشت
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن مایع به اندازه کافی

دستور پخت سوپ جو قرمز

مرحله اول

اولین مرحله برای تهیه سوپ جو قرمز این است که حتما از چند ساعت قبل ( حداقل دو ساعت ) جو را بخیسانید تا به خوبی خیس بخورد و راحت تر پخته شود. توصیه ما این است که هر زمان خواستید سوپ جو درست کنید سریعا جو را بخیسانید تا برای پخت سوپ زمان کم نیاورید.

مرحله دوم

پس از اینکه جو پوست کنده به خوبی خیس خورد آنرا به همراه ۵ تا ۶ لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم اجازه دهید جو بپزد. البته در زمان پخت جو باید حواستان به قابلمه باشد و هر چند وقت یکبار جو را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله سوم

حدود یک ساعت نیاز است تا جو به تنهایی روی حرارت ملایم بپزد تا نرم شود و لعاب بیندازد. در حین پختن جو می توانید دیگر مواد سوپ را آماده کنید. در ادامه مرغ را به همراه یکی از پیازها و کمی ادویه زردچوبه و آب داخل یک قابلمه کوچک بگذارید تا بپزد.

مرحله چهارم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و با کمی روغن مایع در یک تابه تفت دهید تا نرم و شفاف شود. توجه داشته باشید که باید از روغن کمی در این مرحله استفاده کنید زیرا زیاد بودن روغن باعث می شود سوپ شما چرب شود.

مرحله پنجم

پس از اینکه پیاز نرم شد هویج را به صورت نگینی ریز خرد کنید و به پیاز اضافه کنید. هویج را هم کمی تفت دهید سپس کمی زردچوبه و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید. یک دقیقه دیگر مواد را تفت دهید تا با ادویه ها یکدست شوند سپس آنها را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ششم

پس از اینکه سینه مرغ به طور کامل پخت آنرا به نگینی ریز یا ریش ریش خرد کنید و به تابه حاوی پیاز و هویج اضافه کنید. تابه را مجددا روی حرارت بگذارید و کمی تفت دهید تا مواد یکدست شوند و قطعات مرغ هم کمی سرخ شوند. در این مرحله رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و خوب تفت دهید تا کاملا سرخ شود. سرخ کردن رب گوجه فرنگی باعث می شود طعم و رنگ سوپ در پایان پخت عالی شود.

مرحله هفتم

در این مرحله پس از اینکه جو حدود یک ساعت روی حرارت ملایم پخت ، مواد داخل تابه ( مخلوط پیاز ، هویج و مرغ ) را به قابلمه جو اضافه کنید و اجازه دهید سوپ با حرارت بسیار ملایم حدود یک تا یک و نیم ساعت دیگر بپزد و جا بیفتد.

مرحله هشتم

نکته مهم در مورد سوپ جو قرمز این است که هر چقدر با حرارت ملایم تری و زمان بیشتری بپزد خوشمزه تر خواهد شد. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت سوپ نمک و فلفل آنرا اندازه کنید ، می توانید آب لیمو ترش را هم در این مرحله اضافه کنید یا اینکه پس از کشیدن سوپ در کنار آن سرو کنید.

مرحله نهم

در ۵ دقیقه پایانی پخت سوپ جعفری را خرد کنید و روی سوپ بریزید. پس از اضافه کردن جعفری دیگر درب قابلمه را نگذارید زیرا باعث بدرنگ شدن جعفری می شود. البته می توانید جعفری را پس از کشیدن سوپ در سوپخوری هم روی آن بریزید.

نکاتی برای بهتر شدن سوپ جو قرمز

لعاب دار کردن سوپ جو

یکی از مشکلات آشپزهای مبتدی با درست کردن سوپ جو در منزل این است که سوپ شان در پایان پخت آبکی است و لعاب کافی ندارد. برای اینکه سوپ جو شما لعاب دار شود باید چند نکته را در نظر داشته باشید که در ادامه به انها اشاره می شود.

۱ . جو مناسب برای سوپ جو

به هیچ وجه از بلغور جو یا جو پرک برای پخت این سوپ استفاده نکنید زیرا علاوه بر اینکه لعاب کمتری دارند ، روی ظاهر سوپ هم تاثیر منفی می گذارند. برای پخت این سوپ بهترین گزینه جو پوست کنده می باشد که اگر به مدت طولانی روی حرارت ملایم بپزد لعاب خوبی به سوپ می دهد.

۲ . لعاب دادن به سوپ با رشته

اگر در زمان پخت سوپ وقت کافی ندارید که منتظر بمانید تا سوپ به خوبی لعاب بیندازد می توانید برای لعاب دادن به سوپ از رشته سوپ ورمیشل استفاده کنید. توجه داشته باشید که حتما رشته ورمیشل را پودر یا خیلی ریز خرد کنید سپس به سوپ جو اضافه کنید. اینکار لعاب بسیار خوبی به سوپ می دهد و نکته مهم دیگر که باید در نظر داشته باشید این است که مقدار کمی رشته ورمیشل اضافه کنید زیرا اگر بیش از حد رشته ورمیشل اضافه کنید سوپ شما خیلی سریع سفت می شود.

نظرات