طرز تهیه سوتی پلو تبریزی مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه سوتی پلو

طرز تهیه سوتی پلو با ماهی دودی سوتی پلو تبریز شیر پلو تبریزی طرز تهیه سوتی پلو با مرغ کته شیر

سوتی پلو که با نام شیرین برنج هم شناخته می شود یکی از غذاهای معروف و مجلسی شهر اردبیل است که در روزهای به خصوصی مانند چهارشنبه سوری یا شب عید نوروز تهیه می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج ۴ پیمانه
شیر ۴ پیمانه
کره ۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار کافی

دستور پخت سوتی پلو

مرحله اول

ابتدا برنج را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و روی آن آب گرم و ۱ قاشق نمک می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورد.برای درست کرددن برنج دمی باید چندین ساعت برنج خیس بخورد.بعد برنج را چندین مرتبه می شوییم تا آب آن را که خالی می کنیم زلال شود.

مرحله دوم

زعفران را پودر می کنیم و چند تکه یخ ریز داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه همین طور بماند تا خوب رنگش باز شود.شیر را در قابلمه ای(تفلون یا نسوز) که قصد تهیه غذا را داریم می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله سوم

سپس زعفران آماده شده را به شیر اضافه می کنیم و همین طور کمی نمک نیز می افزاییم. سپس آب برنج را خالی می کنیم و خود برنج را به شیر می افزاییم و برنج شیر را مخلوط می کنیم و (به هیچ عنوان درب قابلمه را در این مرحله نمی گذاریم)
همچنین ببینید : طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

مرحله چهارم

با حرارت بسیار ملایم هر چند دقیقه یکبار هم می زنیم تا شیر سر نرود و برنج ته نگیرد.زمانیکه احساس کردیم برنج باز شده و پخته شده یک دانه از برنج را لای دندان تست می کنیم تا مطمئن شویم و اگر پخته بود و شیر کاملا جذب برنج شده بود.

مرحله پنجم

حالا برنج را در وسط قابلمه جمع می کنیم و آن وقت کره را روی برنج می گذاریم تا به مرور زمان با حرارت برنج ذوب شود و جذب برنج شود. پس از ذوب شدن کره می توانیم برنج را کاملا صاف کنیم و شعله پخش کن را روی شعله قرار می دهیم.

مرحله ششم

سپس قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم و درب قابلمه را می گذاریم (می توانید از دم کنی نیز استفاده کنید) و صبر می کنیم تا به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه دیگر سوتی پلو کاملا دم بکشد و آماده شود. سوتی پلو که آماده شد،اگر در قابلمه نسوز آن را پخته باشید؛

مرحله هفتم

و برنج را کاملا صاف کرده باشید در زمان سرو می توانید سوتی پلو قالبی داشته باشید و درب قابلمه را بعد از پخت بر می داریم و دیس را روی قابلمه بگذاریم و هم زمان دسته قابلمه و کنار سینی را بگیریم و قابلمه را برگردانیم تا سوتی قالبی داشته باشیم و یا در دیس مورد نظرتان آن را بکشید و نوش جان کنید.

نظرات