روش پخت چلوگوشت رستورانی با گوشت گوسفند و گوساله

طرز تهیه چلو گوشت

طرز تهیه چلو گوشت در زودپز با زودپز لای برنج پسران کریم گوشت گوساله دونفره زرندی برای 100 نفر
چلو گوشت یکی از انواع غذاهای قدیمی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که از غذاهای مجلسی خاص هم محسوب می شود. به دلیل اینکه این غذای خوشمزه در بیشتر مواقع با گوشت خالص گوسفندی طبخ می شود از قیمت بالاتری نسبت به دیگر غذاهای مجلسی برخوردار است و به همین جهت در مجالس خاص از آن استفاده می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گردن گوسفندی۱ عدد
پیاز۲ عدد بزرگ
زعفران۶ قاشق غذاخوری
چوب دارچین۱ عدد
برگ بو۴ عدد
سیر۲ عدد
رب گوجه فرنگی ( اختیاری )۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبه و روغنبه اندازه کافی

دستور پخت چلو گوشت

مرحله اول

ابتدا پیازها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن مایع در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیازها سبک و شفاف شوند. در ادامه مقداری زردچوبه به پیازها اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند ، حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله دوم

در ادامه گوشت گردن را می شوییم سپس زعفران دم کرده را با دست یا قلمو روی تمام قسمت های گوشت می مالیم. پس از این کار گوشت را به قابلمه حاوی پیاز اضافه می کنیم و پس از اینکه قابلمه را مجددا روی حرارت ملایم قرار دادیم گوشت را با پیاز تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد.

مرحله سوم

اضافه کردن رب گوجه فرنگی به چلوگوشت اختیاری است. در صورتی که می خواهید چلو گوشت خود را رب گوجه فرنگی درست کنید رب گوجه فرنگی را پس از تفت دادن گوشت به قابلمه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را خوب تفت دادیم ۸ لیوان آب به قبلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب درون قابلمه جوش آمد حرارت را ملایم تر می کنیم تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.

مرحله پنجم

در این مرحله سیرها را پاک می کنیم و به همراه برگ بو و دارچین به قابلمه اضافه می کنیم. درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت با حرارت بسیار ملایم بپزد. توجه داشته باشید که هر چقدر گوشت با حرارت ملایمتری بپزد در پایان چلوگوشت خوشمزه تری خواهید داشت.

مرحله ششم

حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان برای پخت گوشت با حرارت ملایم نیاز است. در ۳۰ پایانی پخت گوشت نمک و فلفل سیاه آن را اندازه می کنیم و پس از اینکه چلو گوشت آماده شد آنرا با پیاز داغ و زرشک تزیین کرده و با برنج ساده یا باقالی پلو سرو می کنیم.

نکاتی برای بهتر شدن چلو گوشت

چلو گوشت بدون رب گوجه فرنگی

در دستور اصلی چلوگوشت رب گوجه فرنگی وجود ندارد اما رب گوجه فرنگی باعث می شود چلوگوشت طعم و رنگ بهتری بگیرد. البته رب گوجه فرنگی بیشتر در دستورهای خانگی به کار می رود زیرا رستوران ها برای تهیه چلو گوشت از رب گوجه فرنگی استفاده نمی کنند. اگر تمایل ندارید چلوگوشت را با رب گوجه فرنگی تهیه کنید کافیست رب گوجه فرنگی را از لیست مواد حذف کنید و در پایان پخت گوشت در زمان اضافه کردن نمک و فلفل سیاه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

چلو گوشت در زودپز

برای پخت چلو گوشت در زودپز ابتدا گوشت و پیاز را مانند دستور بالا تفت دهید سپس به همراه چند لیوان آب ، برگ بو ، چوب دارچین و سیر به زودپز منتقل کنید. گوشت گردن در زودپر حدود یک تا یک ساعت و سی دقیقه زمان نیاز دارد تا به طور کامل بپزد. در زمان هایی که محدودیت زمانی دارید می توانید با این روش خیلی سریع چلوگوشت تهیه کنید.

چلوگوشت با گوشت گوساله

بهترین نوع گوشت برای پخت این غذا، گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی است، اما اگر از گوشت تازه گوساله هم استفاده کنید می توانید چلوگوشت خوشمزه ای طبخ کنید. گوشت گوساله اگر تازه نباشد ممکن است چلوگوشت شما پس از پخت کمی سفت شود. تو.صیه ما این است برای تهیه چلوگوست با گوشت گوساله از گوشت سردست استفاده کنید.

منابع :


صفحه پست در بالاترین، پینترست و ردیت

نظرات