آموزش پختن نان شیرمال در خانه

طرز تهیه نان شیرمال

طرز تهیه نان شیرمال صنعتی با ماست بدون فر بدون خمیر مایه تنوری ترکیه کاشان
نان شیرمال یکی از انواع نان های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که شباهت هایی به فطیر دارد و بیشتر به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد گندم۲٫۵ لیوان
زرده تخم مرغ۲ عدد
شیر ولرم¾ لیوان
خمیر مایع۱ قاشق غذاخوری
شکریک سوم لیوان
کره۵۰ گرم
نمکنوک قاشق چایخوری
کنجدبرای تزیین

دستور تهیه نان شیرمال

مرحله اول

ابتدا ۱۵ دقیقه زودتر از پخت نان،کره و شیر را از یخچال بیرون می آوریم و در دمای محیط قرار می دهیم.شیر را داخل کاسه ای می ریزیم و خمیر مایه فوری و ۱ قاشق چای خوری شکر را به آن اضافه می کنیم و با قاشق آرام مواد را مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

سپس روی کاسه را با بشقاب می پوشانیم و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اجازه می دهیم تا خمیر مایه به عمل بیاید.بعد کره (به دمای محیط رسیذه)را داخل کاسه بزرگی می ریزیم و شکر،زرده تخم مرغ را به آن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه مخلوط شیر،خمیرمایه،شکر که به عمل آمده را نیز به مواد اضافه می کنیم و نمک را نیز می افزاییم و آرد را الک کرده و کم کم به مواد اضافه می کنیم و خمیر را مخلوط می کنیم تا بتوانیم با دست ورز دهیم و دیگر با قاشق مواد را مخلوط نمی کنیم و همین طور کم کم آرد اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا با دست ورز می دهیم.تا جای آرد اضافه می کنیم که خمیر به دست نچسبد و نرم و لطیف شود.شاید همه آرد استفاده نشود ولی نباید بیشتر از این مقدار نیز آرد به خمیر اضافه شود چون باعث سفت شدن خمیر می شود و نان با کیفیتی نخواهید داشت.

مرحله پنجم

پس از اینکه خمیر دیگر به دست نچسبید ان را گرد می کنیم و در ظرف می گذاریم و با چاقو دو خط مانند علامت مثبت روی خمیر ایجاد می کنیم تا خمیر خوب پف کند و روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و کنار می گذاریم تا به مدت ۱:۳۰ الی ۲ ساعت در محیط خوب به عمل بیاید.

مرحله ششم

بعد از به عمل آمدن خمیر سلفون را بر می داریم و خمیر را کمی ورز می دهیم و روی سطح صافی کمی آرد می پاشیم و خمیر را با وردنه به صورت مستطیل باز می کنیم و با چاقو از گوشه مستطیل خط های موربی ایجاد می کنیم و فرچه را داخل کمی کره می زنیم.

مرحله هفتم

سپس روی نان می کشیم و از گوشه مستطیل خمیر را به صورت مورب لوله می کنیم و لوله خمیر را در نهایت به صورت گرد می پیچیم.البته می توانید به هر شکلی که تمایل دارید خمیر را فرم دهید. قالب را چرب می کنیم و خمیر را داخل آن قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا می توانیم برای روی خمیر یک عدد زرده تخم مرغ و کمی کره را مخلوط کنیم و با فرچه روی نان می کشیم.البته می توانید از کمی زعفران دم کرده نیز برای زردتر شده نیز استفاده کنید و روی آن نیز کمی کنجد یا سیاهدانه برای زیباتر شدن نان بریزید و روی خمیر دستمالی قرار می دهیم.

مرحله نهم

سپس به مدت ۳۰ دقیقه به آن استراحت می دهیم و در آخر قالب خمیر را داخل فر قرار می دهیم وداخل ظرفی آب می ریزیم و داخل فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه داخل فر نان پخته شود.نان شیرمال پخته شده را از فر بیرون می آوریم و نوش جان کنید.

منتشر شده در پینترست | بالاترین | ردیت

نظرات