چگونه سیر ترشی فوری درست کنیم؟

طرز تهیه سیر ترشی

طرز تهیه سیر ترشی شمالی فوری همدانی با سرکه قرمز با رب انار حبه ای با نبات روازاده حبه ای سفید
سیر ترشی یکی از انواع ترشی های بسیار محبوب و پرمصرف در میان ایرانیان است که بر خلاف ترشی های فصلی در تمام فصول سال مورد استفاده قرار می گیرد.

ههمچنین ببینید : طرز تهیه ترشی پیاز خوشمزه
مواد لازم برای ۱ شیشه متوسط
سیر۵۰۰ گرم
فلفل سبز۴ عدد
نمکنصف قاشق چایخوری
ترخون۲ شاخه
سرکه خرمابه اندازه کافی

دستور تهیه سیر ترشی

مرحله اول

ابتدا پوست روی سیرها را می گیریم و ساقه های آن را با چاقو می بریم و در کاسه ای بزرگ آب می ریزیم و سیرها را داخل آن قرار می دهیم و بعد از گذشت پنج دقیقه سیرها را در آبکش می ریزیم و آب روی آن ها می گیریم.

مرحله دوم

در این مرحله اجازه می دهیم تا آب اضافه درون سیرها خارج شود و بعد در سینی سیرها را می چینیم.بهتر است اجازه بدهیم تا یک روز سیرها داخل سینی بمانند تا مطمئن شویم که کاملا خشک شده اند و رطوبتی در آن ها باقی نمانده، چون رطوبت باعث کپک زدن سیرترشی می شود.

مرحله سوم

فلفل سبزها و شاخه های ترخون را نیز می شوییم و روی پارچه ای یا کنار سیرها قرار می دهیم تا آن ها نیز کاملا خشک شوند. شیشه ترشی را نیز می شوییم و کنار می گذاریم تا کاملا خشک شود و هیچ گونه رطوبتی نداشته باشد.
همچنین ببینید : طرز تهیه ترشی گل کلم زرد

مرحله چهارم

سپس سیرهای خشک شده را داخل شیشه ترشی کم کم می ریزیم و لابه لای سیرها فلفل و ترخون ها را قرار می دهیم تا شیشه کاملا پر شود و به اندازه یک بند انگشت خالی بماند و کمی نمک روی سیرها می ریزیم و سرکه خرما را نیز روی سیرها می ریزیم.

مرحله پنجم

سرکه را باید در حدی اضافه کنیم که کاملا روی مواد با سرکه پوشیده شود و درب شیشه را محکم می بندیم و در قابلمه ای که شیشه سیرترشی در داخل آن راحت قرار بگیرد آب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید.

مرحله ششم

سپس شیشه ترشی را برعکس می کنیم و داخل قابلمه آب در حال جوش می گذاریم تا به مدت ۱۰ دقیقه داخل آب جوش بماند و بعد شعله را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا شیشه تا زمان سرد شدن آب داخل قابلمه بماند.

مرحله هفتم

بعد از خنک شدن آب شیشه ترشی را آرام از داخل قابلمه آب بیرون می آوریم و در جای خشک و خنک دور از نور مستقیم خورشید قرار می دهیم تا ترشی آماده شود. نکته مهم در مورد سیر ترشی این است که این ترشی هر چقدر بیشتر بماند بهتر می شود.

مرحله هشتم

البته می توانید سیرترشی را زودتر نیز مصرف کنید ولی باید سرکه را بجوشانید و سیرها را به آن اضافه کنید تا نرم شود و بعد اجازه بدهید تا خنک شود و داخل شیشه بریزید و فلفل و ترخون را نیز به آن اضافه کنید و درب شیشه را محکم ببندید تا هوا داخل آن نفوذ نکند و ۳ روز بعد سیرترشی آماده مصرف است نوش جان.

نظرات