دستور تهیه اکبر جوجه کلبادی اصلی شمال

طرز تهیه اکبر جوجه

طرز تهیه اکبر جوجه در خانه تصویری با شیر در سرخ کن با دوغ ساناز مینایی اصل کلبادی اصل گلوگاه سریع به خانه برمیگردیم خانم گل آور جواد جوادی
اکبر جوجه یکی از انواع غذاهای بسیار پر طرفدار و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرستان گلوگاه واقع در استان مازندران می باشد. این غذای خوشمزه امروزه دارای محبوبیت بسیار زیادی در میان ایرانیان است و به همین جهت کمتر کسی را می توان یافت که با این غذای لذیذ آشنایی نداشته باشد.
مواد لازم برای ۲ نفر
مرغ کوچک۱ عدد
زعفران دم کردهیک چهارم فنجان
کره۱۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیر۴ حبه
آبلیمونصف لیوان
رب انارنصف لیوان
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
روغن مایع۱ لیوان

دستور پخت اکبر جوجه

مرحله اول

ابتدا مرغ را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم ( پوست مرغ را جدا نکنید ) و در یک کاسه بزرگ و جادار قرار می دهیم. نکته مهم در مورد اکبر جوجه این است که در رستوران های اکبر جوجه از جوجه مرغ استفاده می شود و اگر می خواهید اکبر جوجه شما مانند رستوران شود حتما از جوجه مرغ استفاده کنید.

مرحله دوم

پیاز را به صورت حلقه ای خرد می کنیم و به کاسه حاوی مرغ اضافه می کنیم. در ادامه سیرها را خرد کرده و به کاسه اضافه می کنیم. در ادامه آبلیمو را به همراه زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کرده و خوب مواد را مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

مواد طعم دهنده را با دست روی تمام قسمت های گوشت مرغ ماساژ می دهیم تا گوشت مرغ به خوبی طعم دار شود. پس از اینکار روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت مرغ طعم دار شود.

مرحله چهارم

توصیه ما این است که هر زمان می خواهید اکبر جوجه درست کنید حتما از شب قبل گوشت مرغ را طعم دار کنید. طعم دار کردن گوشت مرغ یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث می شود اکبر جوجه شما خوشمزه تر و لذیذتر شود.

مرحله پنجم

پس از اینکه گوشت مرغ طعم دار شد آنرا از یخچال خارج می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و روغن مایع را به ان اضافه می کنیم. حرارت زیر قابلمه باید متوسط باشد تا علاوه بر اینکه روغن نسوزد ، گوشت مرغ مغز پخت شود.

مرحله ششم

قطعات گوشت مرغ را در روغن داغ قرار می دهیم و پس از اینکه دو طرف قطعات مرغ طلایی شد و مرغ مغز پخت شد آنرا از قابلمه خارج می کنیم. در مرحله بعدی باید حدود ۵ دقیقه گوشت مرغ را در کره تفت دهیم تا لذیذتر شود.

مرحله هفتم

پس از اینکه کره به خورد گوشت مرغ رفت مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و پس از یک دقیقه دیرگ تفت دادن قطعات مرغ را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه برنج زعفرانی و رب انار ترش سرو می کنیم.

نکاتی برای بهتر شدن اکبر جوجه

استفاده از روغن مناسب

مناسب ترین روغن برای سرخ کردن اکبر جوجه روغن مخصوص سرخ کردنی می باشد.  به دلیل اینکه اکبر جوجه باید در روغن شناور سرخ شود اگر از روغن خوراکی استفاده شود روغن زیادی جذب مرغ می شود اما روغن های سرخ کردنی جذب کمتری دارند و به همین دلیل برای سرخ کردن اکبر جوجه مناسب تر هستند. نکته دیگر اینکه روغن مخصوص سرخ کردنی به راحتی نمی سوزد و برای سرخ کردن مناسب تر است.

نکات سرخ کردن اکبر جوجه

یکی از نکات مهمی که هنگام سرخ کردن قطعات مرغ را باید در نظر داشته باشید این است که حتما خرده های پیاز را از گوشت مرغ جدا کنید، زیرا پیاز خیلی سریع می سوزد و علاوه بر اینکه بر طعم غذا تاثیر می گذارد باعث می شود زیبایی ظاهری اکبر جوجه هم کمتر شود.

مطالب مرتبط :
طرز تهیه کباب کوبیده مرغ مجلسی

منابع :
طرز تهیه اکبر جوجه مجلسی

نظرات