طرز تهیه گز با عسل و چرا گز خانگی شل میشود

طرز تهیه گز آردی

طرز تهیه گز با عسل , گز آردی کرمانی , طرز تهیه گز بلداجی , چرا گز خانگی شل میشود , xvc jidi  c Hvnd

گز آردی یکی از شیرینی های سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که بیشتر در شهرهای اصفهان و یزد تولید می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با چیشی همراه باشید.

همچنین ببینید : طرز تهیه باسلوق خوشمزه و مجلسی کشدار با ژله رنگی

مواد لازم گز آردی
شکرنصف پیمانه
سفیده تخم مرغ۱ عدد
گلوگزنصف پیمانه
گلابیک چهارم پیمانه
آبیک چهارم پیمانه
آردیک پیمانه
مغز پستهبه مقدار دلخواه

دستور تهیه گز آردی

مرحله اول

ابتدا شکر را به همراه آب و گلاب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و زیر قابلمه هم یک شعله پخش کن قرار می دهیم. مواد را کمی مخلوط می کنیم تا شکر به طور کامل در آب حل شود.

مرحله دوم

پس از اینکه شکر به طور کامل حل شد گلوکز را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم شربت به مدت حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت بسیار ملایم بماند تا قوام بیاید و مانند شربت بار غلیظ شود. برای تست شربت هم کمی از شربت را بین دو انگشت قرار می دهیم.

مرحله سوم

زمانی که شربت حالت آبکش نداشت و کشدار شد یعنی شربت ما آماده است و به غلظت مناسب رسیده است. حالا شربت را روی بخار کتری یا سماور قرار می دهیم تا گرم بماند. حالا سفیده تخم مرغ را با دور تند همزن چند دقیقه می زنیم تا فرم بگیرد.

همچنین ببینید : طرز تهیه مسقطی کشدار شفاف بازاری برای کودک و بزرگسال

مرحله چهارم

سفیده تخم مرغ را باید در حدی بزنیم که وقتی کاسه را بر گرداندیم نریزد. پس از اینکه سفید تخم مرغ فرم گرفت ۲ قاشق غذاخوری از شربت را روی سفیده تخم مرغ می ریزیم و کمی هم می زنیم تا دمای سفیده با دمای شربت یکسان شود.

مرحله پنجم

در ادامه کل سفیده را به قابلمه شربت اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا با هم یکدست شوند. حالا باید با یک قاشق چوبی مدام مایه گز را هم بزنیم تا مواد کمی حالت سفتی پیدا کند و به راحتی قالب هم زدن نباشد.

مرحله ششم

حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه هم زدن مایه گز طول می کشد. حالا مغز پسته را به مایه گز اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا پسته ها به تمام نقاط گز به صورت یکسان برسد. حالا تقریبا گز ما آماده است فقط باید آنرا قالب بزنیم.

مرحله هفتم

حالا داخل یک قالب مربعی یک پلاستیک فریزر پهن می کنیم و کمی آرد روی پلاستیک می پاشیم، سپس مایه گز را روی پلاستیک با قطر یکسان پهن می کنیم و روی آن کمی آرد می پاشیم. حالا گز را به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم و پس از آن برش می زنیم.

نکات تهیه گز آردی

چرا گز خانگی شل می شود؟

یکی از مهم ترین دلایلی که گز خانگی پس از اینکه در دمای محیط قرار می گیرد شل می شود این است که مایه گز روی حرارت به مقدار کافی هم نزده شده باشد. یکی دیگر از دلایل شل شدن گز خانگی این است که غلظت شربت آن کم باشد.

نظرات