آموزش درست کردن قیمه نثار خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه قیمه نثار

طرز تهیه قیمه نثار خانم گلاور , قیمه نثار حرفه ای برای ۸ نفر , قیمه نثار رزا منتظمی , قیمه نثار قزوین رستوران تهران

قیمه نثار یکی از انواع غذاهای اصیل و بسیار خوشمزه ایرانی است که شباهت زیادی به مرصع پلو دارد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

همچنین ببینید : طرز تهیه چلو گوشت مجلسی و رستورانی به روش پسران کریم

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
پیاز۱ عدد بزرگ
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق سوپخوری
گلاب½ پیمانه
شکر۱ قاشق چایخوری
پودر هل۱ قاشق سوپخوری
زرشک۲ قاشق غذاخوری
خلال پسته و بادام۲ قاشق غذاخوری
دارچین و زردچوبهبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

دستور پخت قیمه نثار

مرحله اول

ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن مایع در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیاز سبک شود، در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم و در حدی پیاز را تفت می دهیم که با زردچوبه یکدست شود.

مرحله دوم

در ادامه گوشت را به صورت قیمه ای خرد می کنیم و به تابه حاوی پیاز اضافه می کنیم. گوشت را به خوبی تفت می دهیم تا تغییر رنگ بدهد سسپ رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا طعم خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

مرحله سوم

در ادامه مقداری فلفل سیاه، پودر هل و پودر دارچین اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا ادویه ها با دیگر مواد یکدست شوند. در ادامه یک و نیم لیوان آب اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا گوشت با حرارت ملایم مغز پخت شود.

مرحله چهارم

در ادامه برنج را می خیسانیم، سپس یک قابلمه حاوی آب روی حرارت قرار می دهیم و پس از اینکه آب جوش امد مقداری نمک اضافه می کنیم. در ادامه برنج خیس خورده را داخل آب جوش می ریزیم و زمانی که دانه های اطراف دانه های برنج نرم و مغزشان کمی گیر داشت آبکشی می کنیم.

مرحله پنجم

یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس کمی روغن داخل قابلمه می ریزیم و به دلخواه از نان یا سیب زمینی حلقه ای برای ته دیگ استفاده می کنیم. در ادامه برنج آبکش شده را روی ته دیگ می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا برنج دم بکشد.

مرحله ششم

در حین اماده شدن برنج زرشک را با شکر تفت می دهیم تا کمی سرخ شودف سپس کنار می گذاریم. خلال بادام را در گلاب می خیسانیم و در کره یا روغن تفت می دهیم و کنار می گذاریم. خلال پسته را در کره یا روغن تفت می دهیم و کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

اگر می خواهید از خلال پوست پرتقال هم استفاده کنید حتما انرا چند بار بجوشانید تا تلخی اش گرفته شود، سپس به همراه زعفران و کره کمی تفت دهید و کنار بگذارید. پس از اینکه آب موجود در تابه گوشت کاملا جذب گوشت شد آنرا از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

برنج را داخل دیس می کشیم و گوشت را روی برنج به سلیقه خود می ریزیم. در ادامه خلال پسته، خلال بادام، خلال پوست پرتقال و زرشک تفت داد شده را به سلیقه خود روی برنج می ریزیم و قیمه نثار را سرو می کنیم.

نظرات