طرز تهیه نان چایی قزوین خانم گل آور بدون فر خانگی سنتی

نان چای قزوین از جمله نان های پرطرفدار ایرانی می باشد.یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین شیرینی های قزوین بعد از باقلوا نان چای است که دستور آن را برای شما خوبان آماده کرده ام شیرینی ” نان چای یا نان چایی ” از شیرینی های سنتی قزوین است و با وجود اینکه برای سرو کنار چای عصرانه مناسب است، ولی طعم و دوام خوب این شیرینی باعث شده در لیست شیرینی های نوروزی قرار بگیرد.

شیرینی نان چای از شیرینی های سنتی شهر قزوین بوده که برای پذیرایی از مهمان نیز گزینه مناسبی است. تهیه و آماده سازی این شیرینی خوش طعم بسیار ساده است. با این مقاله از مجله سبک زندگی ایرونی تا انتها همراه باشید تا طرز تهیه شیرینی نان چای قزوین را به شما آموزش دهیم.


مواد لازم برای تهیه شیرینی نان چای قزوین

  • آرد                                            750 گرم
  • روغن جامد یا روغن صاف خانگی          300 گرم
  • تخم مرغ                                      3 عدد زرده و یک عدد کامل
  • پودر قند                                      250 گرم
  • ماست                                         یک چهارم پیمانه
  • پودر هل                                      یک قاشق چای خوری
  • بکینگ پودر                                   نصف قاشق چای خوری
  • مواد لازم برای رویه شیرینی:
  • زرده تخم مرغ                                دو عدد
  • زعفران دم کرده                             1 قاشق غذاخوری
  • ماست                                       1 قاشق غذاخوری
  • پودر پسته و یا کنجد                        به میزان لازم


طرز تهیه نان چای قزوینی

در ابتدا اگر از روغن جامد استفاده می کنید آن را آب کرده و با پودر قند مخلوط می کنیم. این مخلوط را با همزن هم می زنیم تا به طور کامل یکدست شود.

سپس 1 عدد تخم مرغ کامل و 3 عدد زرده را به همراه پودر هل به مخلوط روغن و پودر فند اضافه کرده و خوب هم می زنیم تا با یکدیگر مخلوط شوند.

در ظرفی جداگانه ماست و بکینگ پودر را با یکدیگر مخلوط کرده و به ترکیب قبلی لضافه می کنیم و مجددا هم می زنیم.

در مرحله آخر آرد را کم کم به مواد اضافه می کنیم و آنقدر هم می زنیم تا خمیر مورد نظر که نرم و یکدست باشد حاصل شود.

خمیر را داخل نایلون پیچیده و به مدت 1 ساعت در محلی خنک استراحت دهید.

پس از استراحت خمیر را از نایلون بیرون آورده و با ضخامت دلخواه توسط وردنه پهن کنید و با قالب های مخصوص برش زده و روی سینی بچینید.

روی شیرینی ها را به مخلوط زرده، زعفران و ماست خوب آغشته کرده و با پودر پسته و یا کنجد آن را تزئین کنید. سپس به مدت 20 تا 25 دقیقه داخل فر با دمای 170 درجه سانتی گراد قرار دهید.

به محض آنکه روی شیرینی طلایی شود می توانید سینی را از داخل فر بیرون آورده و پس از خنک شدن نوش جان کنید.

طرز تهیه شیرینی نان چای

طرز تهیه نان چایی قزوین خانم گل آور بدون فر بیجار نون چایی خانگی سنتی خانم صرافها ساوه xvc jidi advdkd khk  hd

شیرینی نان چای یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به قزوین می باشد، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با سایت تفریحی سبک زندگی ایرونی همراه باشید.

مواد لازم شیرینی نان چای
آرد قنادی۳۷۵ گرم
ماست چکیده پر چرب۴۰ گرم
کره۲۰۰ گرم
زرده تخم مرغ۲ عدد درشت
پودر قند۹۵ گرم
پودر هل۱ قاشق چایخوری
بکینگ پودر½ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
مواد لازم برای رومال
تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
کنجدبه مقدار کافی
خامه صبحانه۱ قاشق چایخوری

دستور پخت نان چای قزوین

مرحله اول

برای تهیه شیرینی نان چای خانگی ابتدا کره هم دمای محیط را به همراه پودر قند داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و با همزن چند دقیقه می زنیم تا مواد با هم یکدست شوند و رنگشان روشن شود، سپس هل و زرده های تخم مرغ را اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا مواد را یک دقیقه دیگر با همزن می زنیم تا با هم یکدست شوند، سپس بکینگ پودر و ماست را اضافه می کنیم و در حدی که با مواد یکدست شوند مخلوط می کنیم. در ادامه زعفران دم کرده را اضافه می کنیم و ۳۰ ثانیه دیگر مواد را هم می زنیم.

مرحله سوم

در این مرحله آرد را دو مرتبه الک می کنیم، سپس به مواد اضافه می کنیم و با لیسک یا قاشق مواد را مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود، سپس با دست خمیر را کمی ورز می دهیم، سپس آنرا داخل یک کیسه فریزر قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند. پس از اینکه خمیر را از یخچال خارج کردیم فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا زمان آماده شدن شیرینی ها به طور کامل گرم شود.

مرحله پنجم

حالا روی سطح کار را آرد پاشی می کنیم و خمیر را به قطر ۴ تا ۵ میلی متر به صورت یکدست با وردنه باز می کنیم. حالا با چنگال یا وردنه طرح دار روی خمیر طرح می اندازیم، سپس با کاتر دلخواه خمیر را قالب می زنیم.

مرحله ششم

حالا داخل سینی فر یک لایه کاغذ روغنی می اندازیم و خمیرهای قالب زده شده را به آرامی به سینی فر منتقل می کنیم. حالا مواد رومال ( تخم مرغ، خامه و زعفران) را با هم مخلوط می کنیم و با قلمو روی خمیرها را رومال می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله مقداری کنجد هم روی خمیرهای رومال شده می پاشیم و سینی فر را درون فر در طبقه وسط قرار می دهیم تا شیرینی ها بپزند. حدود ۱۵ تا ۲۰ برای پخت شیرینی ها زمان نیاز است، در آخر برای رنگ گرفتن روی شیرینی ها گریل را روشن می کنیم.


مواد لازم نان چای قزوین


آرد 300 گرم

روغن جامد 100 گرم

پودر شکر 100 گرم

ماست 70 گرم

زرده تخم مرغ 3 عدد

وانیل 1/4قاشق چایخوری

بکینگ پودر 1قاشق مرباخوری

رنده پوست لیمو یا پرتقال 1/4قاشق چایخوری


مواد رومال:

زرده تخم مرغ 1 عدد

زعفران غلیظ کمی کنجد به مقدار لازم


طرز تهیه نان چای قزوین


ابتدا زرده ها را با وانیل و رنده لیمو با همزن حدود 3 دقیقه زده و سپس پودر شکر را اضافه کرده و حدود5 دقیقه میزنیم تا پوک و کرمی شود سپس ماست را اضافه کرده و بعد روغن را مخلوط میکنیم در انتها آرد و بکینگ پود را با هم مخلوط و الک کرده و اضافه میکنیم .

زیاد هم نمیزنیم و ورز نمیدهیم فقط در حد مخلوط شدن آرد کافیست چون خمیر به روغن میفتد و شیرینی کیفیتش را از دست میدهد . حالا میز کار را کمی آرد پاشیده خمیر را گذاشته و رویش نایلون می اندازیم و بعد با وردنه خمیر را حدود نیم سانت باز میکنیم و با قالب دلخواه قالب زده و با لیسک آرام خمیر ها را برداشته

در سینی چرب شده با کمی فاصله چیده و برای رومال زرده و زعفران را مخلوط کرده و با برس روی شیرینی زده و کنجد میپاشیم و در فر 175 درجه تا زمانی که زیر شیرینی کمی تغییر رنگ دهد قرار میدهیم سپس حرارت بالا را روشن کرده تا روی شیرینی ها هم طلایی شود .


طرز تهیه کیک شیر داغ شکلاتی اسفنجی ساده نی نی سایت کاراملی و هل ساده زعفرانی با شیر xvc jidi  d  adv nhy


کیک شیر داغ یکی از انواع کیک های خوشمزه و پرطرفدار بین المللی است که معمولا برای عصرانه استفاده می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با مطلب طرز تهیه کیک شیر داغ همراه باشید.


طرز تهیه شیرینی پفکی مرنگ فرانسوی گردویی بدون فر با سفیده کنجدی وانیلی xvc jidi advdkd  t d


شیرینی پفکی که با نام مرنگ هم شناخته می شود یکی از شیرینی های ساده فرانسوی است که نیاز به پخت ندارد، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با مطلب طرز تهیه شیرینی پفکی مرنگ همراه باشید.


طرز تهیه شیرینی کشمشی با لیوان رژیمی دونفره بدون فر مرحله به مرحله و گردویی نرم با پیمانه نرم و خوشمزه خانگی با مایکروفر بدون کاغذ روغنی با پیمانه لیوان


شیرینی کشمشی یکی از انواع شیرینی ها بسیار پر طرفدار ایرانی است که مانند انواع کیک به همراه چای سرو می شود. برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با مطلب شیرینی کشمشی همراه باشید.

نظرات