روش تهیه خیارشور خانگی خوشمزه یک هفته ای

طرز تهیه خیار شور

طرز تهیه خیار شور داخل بطری بازاری فوق العاده خوشمزه خیارشور همدانی دبه ای بدون سرکه فوری

خیارشور مانند انواع ترشیجات یکی از انواع چاشنی های پر مصرف و خوشمزه ایرانی است که در صنایع غذایی مختلف مثل رستوران ها و ساندویچی ها هم کاربرد بسیاری دارد.

مواد لازم برای ۱ شیشه متوسط
خیار قلمی ریز ۱ کیلوگرم
سرکه سفید ۱ لیوان
فلفل تند ۳ عدد
سیر ۵ عدد
آب ۲ لیوان
ترخون ۱۰۰ گرم
شوید ۱۰۰ گرم
زاج سفید اندازه دو حبه قند
تخم گشنیز ¼ قاشق چایخوری
نمک نصف لیوان

دستور تهیه خیار شور

مرحله اول

ابتدا قسمت های اضافی خیارها ( سر و دم  اضافی ) را جدا می کنیم سپس به همراه شوید و ترخون می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان برود. پس از اینکه آب اضافی خیار و سبزیجات رفت انها را برای اطمینان با یک دستمال تمیز خشک می کنیم.

مرحله دوم

توجه داشته باشید مواد خیارشور هم باید مانند ترشیجات کاملا خشک باشد و رطوبت نداشته باشند زیرا باعث کپک زدن سریع خیارشور می شوند ، به همین دلیل حتما خیارها و سبزیجات را با دقت خشک کنید تا خیارشور بهتری داشته باشید.

مرحله سوم

در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و ۲ لیوان آب به همراه نمک و سرکه داخلش می ریزیم. اجازه می دهیم آب جوش بیاید و نمک به طور کامل در آب حل شود سپس قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم تا مخلوط آب و سرکه خنک شود.

مرحله چهارم

حالا سیرها را پوست گرفته و پس از شستشو کنار می گذاریم تا خشک شوند. یک ظرف شیشه ای مناسب برای خیارشور انتخاب می کنیم سپس خیارها را به ترتیب  داخل ظرف می چینیم و بین خیارها از سیر ، ترخون ، شوید ، تخم گشنیز و فلفل تند قرمز یا سبز استفاده می کنیم.

مرحله پنجم

پس از اینکه تمام مواد را داخل شیشه ریختیم یک تکه زاج سفید درون شیشه قرار می دهیم ( زاج سفید باعث ترد شدن خیارشور ها می شود ) در ادامه مخلوط سرکه ، آب و نمک را به شیشه اضافه می کنیم تا جایی که به طور کامل روی خیارها را بگیرد.

مرحله ششم

در این مرحله یک پلاستیک فریزر را باز می کنیم و روی درب شیشه قرار می دهیم سپس درب شیشه را می بندیم تا هیچ گونه هوایی وارد شیشه نشود. شیشه را در جای خشک و خنک دور از نور خورشید قرار می دهیم ، پس از یک هفته خیارشور آماده مصرف می شود.

نظرات