طرز تهیه آش جو مجلسی بدون گوشت

طرز تهیه آش جو

طرز تهیه آش جو پرک و گندم ساوه ای با سیرابی با عدس ترکیبات آش جو اش جو فوری اش جو برای ۱۰نفر

آش جو یکی از انواع غذاهای قدیمی و سنتی ایرانی است که با روش های بسیار متنوعی طبخ می شود. در برخی شهرها این آش خوشمزه را به همراه گوشت یا سیرابی می پزند، البته معمولا آش جو بدون گوشت پخته می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
جو پوست کنده ۱ لیوان
لوبیا چیتی نصف لیوان
نخود نصف لیوان
سبزی آش ۶۰۰ گرم
سیر ۶ حبه
پیاز ۳ عدد
کشک ۵۰۰ گرم
نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی

دستور پخت آش جو

مرحله اول

ابتدا نخود و لوبیا چیتی و جو پوست کنده را هر کدام به صورت مجزا در کاسه ای از آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا ۶ ساعت خیس بخورند و در این مدت ۲ الی ۳ مرتبه آب آن ها را تعویض می کنیم تا نفخ موجود در حبوبات از بین برود.

مرحله دوم

بعد آب آن ها را خالی می کنیم و می شوییم و در قابلمه ای مجزا هر کدام را قرار می دهیم و روی آن ها آب می ریزیم و اول حرارت آن ها را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا به مرور زمان حبوبات پخته شوند.

مرحله سوم

دقت کنید که قابلمه جو بزرگ تر باشد چون آش را در آن می خواهیم طبخ کنیم.سبزی آش که شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شبت به اندازه های یکسان است را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکشی قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.
همچنین ببینید : طرز تهیه آش دوغ بختیاری

مرحله چهارم

بعد پارچه ای پهن می کنیم و سبزی ها را روی پارچه به صورت پخش می ریزیم تا کاملا خشک شوند و روی تخته آشپزخانه سبزی ها را درشت خرد می کنیم و کنار می گذاریم. سپس به لوبیا چیتی و نخود سر می زنیم اگر پخته بودند آن ها را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله پنجم

بعد به جو سر می زنیم و در مدت پخت آن گه گاه جو را هم می زنیم تا ته نگیرد و زمانیکه ۲ ساعت از زمان پخت آن گذشت و حسابی لعاب انداخت نخود و لوبیا چیتی پخته شده را به آن می افزاییم.همین طور سبزی خرد شده را نیز می افزاییم.

مرحله ششم

بلافاصله کمی نمک نیز اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه دیگر مواد آش بپزند تا سبزی نیز پخته شود.برای تهیه پیاز داغ اول پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله هفتم

در تابه ای بزرگ روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و صبر می کنیم تا با حرارت ملایم روغن داغ شود و پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا طلایی شوند.بعد پیاز داغ ها را از داخل تابه بیرون می اوریم و در بشقابی می ریزیم.

مرحله هشتم

سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم و داخل همان تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سرخ شوند و در بشقابی می ریزیم و در آخر نعناع خشک را داخل تابه می ریزیم(اگر نیاز به روغن بود اول روغن را می ریزیم و اجازه می دهیم تا داغ شود و بعد نعناع را می افزاییم) و تفت می دهیم تا نرم شود.

مرحله نهم

در ۲۰ دقیقه آخر پخت آش جو نصف از سیرداغ و پیازداغ را داخل آش می ریزیم و کمی زردچوبه و فلفل سیاه و کشک به آش می افزاییم و خوب با مواد آش مخلوط می کنیم. پس از پخت کامل آش و قوام یافتن آن طعم آش را می چشیم اگر نیاز به نمک داشت کمی نمک به آن اضافه می کنیم و از روی حرارت بر می داریم.

مرحله دهم

(آش جو اصولا بدون گوشت است ولی اگر تمایل داشتید می توانید گوشت یا سیرابی را آبپز بپزید و در اواسط پخت به آش اضافه کنید)آش جو آماده شده را در ظرف مورد نظر می ریزیم و با کشک،نعناع داغ،پیازداغ و سیر داغ تزئین می کنیم و نوش جان کنید.

نظرات