آموزش طرز تهیه نان لواش خوشمزه مثل نانوایی

طرز تهیه نان لواش

طرز تهیه نان لواش خانگی روی ساج در منزل برای صبحانه نانوایی سبوس دار ترکیه ایخمیر نان لواش محلی قزوینی شیرین
نان لواش یکی از انواع نان های محبوب و بسیار پر مصرف در میان ایرانیان است، با این اموزش می توانید این نان را به راحتی در منزل خود تهیه کنید.

مواد لازم برای ۸ نان
آرد۲ لیوان
شکر۱ قاشق چای خوری
خمیر مایع۱ قاشق چای خوری
آب ولرم۱ لیوان
روغن مایع۵ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق چای خوری

دستور تهیه نان لواش

مرحله اول

ابتدا پودر خمیر مایع فوری و شکر و نصف لیوان آب را داخل کاسه ای می ریزیم و آرام با یکدیگر مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم تا ۱۰ دقیقه بعد عمل بیاید.بعد آرد را الک می کنیم و داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و وسط آرد را حفره ایجاد می کنیم تا باز شود.

مرحله دوم

سپس نمک،روغن مایع،خمیر مایع به عمل آمده و نصف باقی مانده آب را می افزاییم و با دست آرد را کم کم با مواد مخلوط می کنیم.همین طور مایه را با دست ورز می دهیم تا جایکه دیگر خمیر به دست نچسبد و منسجم و لطیف شود.

مرحله سوم

خمیر بدست آمده راحت جمع می شود و در وسط کاسه قرار می دهیم و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و در گوشه ای از آشپزخانه کاسه را می گذاریم و یک پارچه یا حوله تمیز ضخیم روی ظرف قرار می دهیم تا آن را بپوشاند و به مدت ۱ ساعت خمیر استراحت کند.

مرحله چهارم

پس از گذشت ۱ ساعت سلفون را بر می داریم و خمیر را کمی ورز می دهیم تا پف آن کمی گرفته شود و روی سطح صافی کمی آرد می پاشیم و خمیر را به چند چانه کوچک تقسیم می کنیم و هر چانه را روی سطح صافی که آرد پاشیدیم قرار می دهیم.

مرحله پنجم

سپس با وردنه آن ها را باز می کنیم به ضخامتی که تمایل داریم نان باشد خمیر را با وردنه باز می کنیم و به شکل تابه ای که مد نظرتان است باید چانه های خمیر را باز کنید.مثلا اگی تابه شما مستطیلی است باید خمیر را زمانیکه با وردنه باز می کنیم.

مرحله ششم

علاوه بر ضخامت مورد نظر برای نان باید به این توجه کنید که تابه شما مستطیلی است و خمیر هم باید در همان اندازه و شکل مستطیل باشد.دقت کنید اگر بار اول است که نان درست می کنیم اندازه نان ها را کوچک تر از تابه بگیرید تا راحت تر بتوانید زمان منتقل کردن خمیر داخل تابه آن را حمل کنید.

مرحله هفتم

تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا به مرور زمان داغ شود و خمیر آماده شده را داخل تابه قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا خودش را بگیرد و کمی پف کند و بعد آن را بر می گردانیم تا طرف دیگر نان نیز بپزد.نان های آماده شده را بهتر است همان زمان مصرف کنید و برای هر نوبت نان لواش تازه بپزید.نوش جان

نظرات