دستور پخت آش دوغ خوشمزه به سبک شمالی ها

طرز تهیه آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ بختیاری ترکی گدوک بدون گوشت مازندرانی با رشته اصفهانی کرمانشاهی
آش یکی از انواع آش های بسیار خوشمزه و محبوب ایرانی است که در استان های مختلف کشور با روش های بسیار متنوعی طبخ می شود. آش دوغ استان ها و شهرهایی مثل مازندران ، گیلان ، اردبیل ، تبریز و شیراز از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور برخوردار هستند.

با مواد لازم موجود در این دستور آشپزی سنتی می توانید برای ۴ نفر آش دوغ تهیه کنید ، در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری آش دوغ تهیه کنید می توانید با ضرب و تقسیم کردن مواد ، مقدار مناسب مواد لازم را اندازه گیری کنید.
همچنین ببینید : طرز تهیه آش رشته شمالی
مواد لازم برای ۴ نفر
دوغ کفیر یا دوغ پاستوریزه۲ لیتر
برنج نیم دانه۱ لیوان
سبزی آش۷۵۰ گرم
نخود۲۵۰ گرم
پیاز۳ عدد
سیر۱ بوته
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی

دستور پخت آش دوغ

مرحله اول

برای تهیه آش دوغ ساده ابتدا نخود را در کاسه ای می ریزیم و روی آن آب می ریزیم و به مدت ۵ الی ۶ ساعت می گذاریم تا خیس بخورد و چندین مرتبه آب آن را تعویض می کنیم تا نفخ آن نیز از بین برود.بعد نخود را آبکش می کنیم.

مرحله دوم

سپس در قابلمه ای که برای پخت آش تدارک دیده ایم می ریزیم و داخل آن آب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا خوب مغز پخت شود.پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در تابه ای بزرگ روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا روغن داغ شود.

مرحله سوم

سپس پیازها را در تابه می ریزیم و تفت می دهیم و صبر می کنیم تا طلایی و سرخ شوند و در بشقابی می ریزیم و بعد سیرها را نیز پوست می گیریم و می شوییم و در همین تابه سرخ می کنیم و در آخر نعناع و زردچوبه را به سیر اضافه می کنیم.
همچنین ببینید : طرز تهیه آش ماش خوشمزه

مرحله چهارم

حالا خوب تفت می دهیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. سپس سبزی آش را که شامل تره،شوید،نعناع،اسفناج،گشنیز و جعفری از هر کدام به مقدار مساوی است را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود.

مرحله پنجم

سپس روی تخته آشپزخانه سبزی ها را خرد می کنیم البته چون سبزی آش است کمی درشت خرد می کنیم.پس از گذشت ۱:۳۰ دقیقه نخود را تست می کنیم و اگر کاملا مغز پخت شده بود، برنج را می شوییم و آب آن را بیرون می ریزیم.

مرحله ششم

حالا در قابلمه ای کوچک آب می ریزیم و کمی نمک و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زود آب به جوش بیاید و برنج را داخل آب در حال جوش می ریزیم و اجازه می دهیم تا مغز پخت شود و آبکش می کنیم و به نخود پخته شده می افزاییم.
همچنین ببینید : طرز تهیه آش گندم نذری

مرحله هفتم

حالا کمی از پیازداغ و مخلوط سیرداغ و نعناع داغ را بر می داریم و کنار می گذاریم برای تزئین روی آش دوغ و باقی آن را داخل قابلمه آش می ریزیم و کمی نمک و فلفل داخل آش می ریزیم و بلافاصله سبزی خرد شده را نیز می افزاییم تا نمک سبزی آش را حفظ کند.

مرحله هشتم

درب قابلمه را به هیچ عنوان نمی گذاریم تا سبزی تغییر رنگ ندهد و کاملا بپزد.اگر مقدار آب داخل آش کم است به هیچ عنوان آب به آن اضافه نمی کنیم چون پس از پخت سبزی دوغ را اضافه می کنیم و این مشکل حل می شود.

مرحله نهم

پس از پخت سبزی آش دوغ کفیر یا اگر دوغ محلی در دسترس نداشتید دوغ پاستوریزه را به آش می افزاییم ، البته این کار باید به تدریج انجام شود و نه به یکباره دوغ را داخل آش بریزیم. در ادامه آش را مداوم هم می زنیم.
همچنین ببینید : طرز تهیه آش جو مجلسی

مرحله دهم

در این مرحله اجازه می دهیم تا ۱۰ دقیقه دیگر آش خوب جابیافتد. در آخر پس از اینکه آش به خوبی جا افتاد قابلمه آش را از روی حرارت بر می داریم و آش را در کاسه ای می کشیم و روی آن را با پیازداغ و سیرداغ که کنار گذاشته بودیم تزئین می کنیم.نوش جان

منتشر شده در ردیت | بالاترین | پینترست

نظرات