طرز تهیه آش بادمجان خوشمزه به روش اصیل لرستان

طرز تهیه آش بادمجان

طرز تهیه آش بادمجان بدون گوشت ملایر لرستان ملایری بدون گوشتن اصل تبریزی دونفره آموزش اش بادمجان سبزوار کشک شیرازی برنامه دستپخت
آش بادمجان یکی از آش های خوشمزه و سنتی ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با مواد و روش های متنوعی طبخ می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۸ نفر
بادمجان۱ کیلوگرم
گوشت سردست۴۰۰ گرم
لوبیا سفید۱۰۰ گرم
لوبیا قرمز۱۰۰ گرم
نخود۱۰۰ گرم
بلغور گندم۲۵۰ گرم
کشک۲۰۰ گرم
پیاز۳ عدد بزرگ
سیر۴ حبه
نعناع خشک۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبه و روغنبه اندازه کافی

دستور پخت آش بادمجان

مرحله اول

ابتدا بلغورگندم را داخل کاسه ای می ریزیم و نخود،لوبیا سفید و لوبیا قرمز را نیز هر کدام جداگانه داخل کاسه هایی می ریزیم و تا سطح روی آن ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم از شب تا صبح یا به مدت ۶ ساعت خیس بخورند و در این مدت چندین مرتبه آب آن ها را تعویض می کنیم تا هم خیس بخورند و هم نفخ آن ها از بین برود.

مرحله دوم

بلغور را داخل صافی می ریزیم و می شوییم و داخل قابلمه ای بزرگ که برای پخت آش تدارک دیده ایم می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و ۸ لیوان آب به آن می افزاییم و حرارت را ابتدا زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا به مرور زمان بلغور بپزد و گه گاه آن را هم می زنیم تا ته نگیرد و درب قابلمه را نیم باز می گذاریم تا سر نرود.

مرحله سوم

نخود را نیز داخل صافی می ریزیم و می شوییم و یعد در قابلمه ای کوچک می ریزیم و تا دو بند انگشت آب روی سطح آن می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا بپزد.همین طور لوبیا سفید و قرمز را نیز در صافی می ریزیم و می شوییم و داخل قابلمه ای می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم و تا ۲ الی ۳ بند انگشت روی آن آب می ریزیم و حرارت را ملایم می کنیم تا کاملا مغز پخت شوند.

مرحله چهارم

سپس ۱ عدد از پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته به صورت نگینی خرد می کنیم.قابلمه ای را روی شعله قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و حرارت را ملایم می کنیم و پیازها را داخل قابلمه می ریزیم و کمی تفت می دهیم و گوشت را به آن می افزاییم.

مرحله پنجم

مجددا تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند و بعد ۲ لیوان آب به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و کمی حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا کاملا گوشت پخته شود.

مرحله ششم

بادمجان ها را پوست می گیریم و می شوییم و داخل آبکش می گذاریم تا آب اضافه آن ها خارج شود.(می توانید روی بادمجان ها نمک بپاشید و داخل سینی قرار بدهید تا به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کنند و تلخی آن ها خارج شود و بعد با دستمال تمیز روی آن ها را خشک کنید )

مرحله هفتم

سپس تابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و داخل آن روغن می ریزیم و اجازه می دهیم تا داغ شود و بادمجان ها را از وسط نصف می کنیم و در تابه می چینیم تا سرخ شوند.هر دو طرف بادمجان ها که سرخ شد آنها را داخل آبکشی قرار می دهیم تا خنک شود و روغن اضافه آن ها خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و با چاقو به شکل مربع های کوچک خرد می کنیم.

مرحله هشتم

پس از پخت گوشت،شعله را خاموش می کنیم و گوشت را از داخل قابلمه بیرون می آوریم و اجازه می دهیم تا خنک شود و بعد ریش ریش می کنیم و کنار می گذاریم.نخود و لوبیاهای پخته شده را به بلغور اضافه می کنیم.

مرحله نهم

پیازهای باقیمانده را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیموتابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و زمانیکه داغ شد نصف پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند و دیگر صبر می کنیم تا سرخ و طلایی شوند.

مرحله دهم

در ادامه سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و با دستمال تمیز خشک می کنیم و خلالی خرد می کنیم و زمانیکه پیازها طلایی شدند داخل بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم برای تزئین روی آش و سیرها را داخل تابه می ریزیم و اجازه می دهیم تا سرخ شوند (برای از بین نرفتن خاصیت های سیر بهتر است فقط ۱ دقیقه تفت داده شود ).

مرحله یازدهم

سپس سیرهای سرخ شده را داخل بشقابی می ریزیم و کنار قرار می دهیم. مجددا تابه را روی حرارت می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و داغ که شد باقی پیاز را داخل تابه می ریزیم و کمی زردچوبه روی پیازها می پاشیم و تفت می دهیم تا سبک شوند و به مواد آش می افزاییم

مرحله دوازدهم

و همینطور سیرداغ و بادمجان های خرد شده و گوشت ریش شده را نیز اضافه می کنیم و همگی مواد را زیر و رو می کنیم تا کاملا مخلوط شوند و صبر می کنیم تا مواد آش منسجم و کشدار شود و آنوقت ۱۰۰ گرم کشک به آش می افزاییم

مرحله سیزدهم

مجددا آش را مخلوط می کنیم تا کاملا مواد آش آغشته به کشک شود و ۵ دقیقه بعد طعم آش را می چشیم و اگر نیاز بود کمی نمک به آن اضافه می کنیم و حرارت را خاموش می کنیم و آش را داخل کاسه می ریزیم و با کشک باقیمانده و نعناع داغ،پیازداغ تزئین می کنیم.نوش جان

نکات پخت آش بادمجان

آش بادمجان بدون گوشت

توجه داشته باشید که اضافه کردن گوشت گوسفندی علاوه بر اینکه آش را خوشمزه تر می کند باعث می شود که آش شما غلیظ تر و کشدار تر شود. البته اگر می خواهید این آش را بدون گوشت درست کنید کافیست گوشت را از مواد لازم حذف کنید، روش پخت آش تفاوتی ندارد فقط باید مراحل مرتبط به گوشت را از دستور حذف کنید.

نظرات