طرز تهیه آش گندم خوشمزه و سنتی مثل نذری

طرز تهیه آش گندم

طرز تهیه آش گندم برای کودک مشهدی سنتی بلغور گندم خوشمزه نذری یزد سبزواری خواص با سیرابی با گوشت بدون سبزی همدان دندونی طب سنتی
آش گندم یکی از آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف با روش های متنوعی طبخ می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با وبسایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گندم پوست کنده۳۰۰ گرم
نخود۲۰۰ گرم
لوبیا چیتی۲۰۰ گرم
سبزی آشی۷۵۰ گرم
نعناع داغ۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ۴ قاشق غذاخوری
سیر داغ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
کشکبه اندازه دلخواه

دستور پخت آش گندم

مرحله اول

ابتدا نخود،لوبیا چیتی و گندم را به صورت جداگانه داخل کاسه هایی می ریزیم تا سطح روی آن ها آب می ریزیم و از شب تاصبح و یا به مدت تقریبا ۶ الی ۸ ساعت می گذاریم تا خیس بخورند و در این مدت چندین مرتبه آب آن ها را تعویض می کنیم.

مرحله دوم

سپس گندم و حبوبات را داخل صافی می ریزیم و می شوییم و داخل قابلمه ای می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم و تا نصف قابلمه داخل آن آب می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا آب به جوش بیاید.

مرحله سوم

بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا حبوبات و گندم بپزند و درب قابلمه را نیمه باز می گذاریم تا گندم سر نرود و گه گاه مواد را هم می زنیم تا گندم ته نگیرد.سبزی آشی را پاک می کنیم و می شوییم و داخل آبکش می گذاریم تا آب اضافه آن خارج شود.

مرحله چهارم

بعد پارچه ای تمیز را پهن می کنیم و سبزیها را روی آن به صورت پخش می ریزیم تا خشک شوند. سپس سبزی را داخل خردکن می ریزیم و خرد شده تحویل می گیریم و یا روی تخته آشپزخانه سبزی را با چاقو خرد می کنیم(نیاز نیست خیلی سبزی را ریز خرد کنیم )و کنار می گذاریم.

مرحله پنجم

گندم و حبوبات را پس از گذشت تقریبا ۲ ساعت لای دندان تست می کنیم اگر پخته بودند کمی نمک روی مواد می ریزیم و بعد سبزی را اضافه می کنیم.تا نمک باعث شود که رنگ سبزی تا جای ممکن داخل آش حفظ شود و سیر داغ و نصف پیازداغ را نیز داخل آش می ریزیم.

مرحله ششم

حالا دیگر به هیچ وجه درب قابلمه را نمی گذاریم و ۳۰ الی ۴۰ دقیقه اجازه می دهیم تا سبزی آش بپزد. پس از پخت سبزی آش کمی فلفل به آش اضافه می کنیم و حرارت را خاموش می کنیم و کشک را نیز به آش می افزاییم.

مرحله هفتم

سپس خوب آش را مخلوط می کنیم تا همه نقاط آش با طعم کشک آغشته شود و مجددا طعم آش را می چشیم تا اگر نیاز به ادویه یا کشک بیشتر دارد به آن اضافه کنیم.آش گندم آماده شده را داخل کاسه می ریزیم و با پیاز داغ تزئین می کنیم.نوش جان

نظرات