آموزش درست کردن خورشت بامیه مجلسی با تمرهندی

طرز تهیه خورش بامیه

طرز تهیه خورش بامیه با مرغ مجلسی با لپه با کوفته قلقلیه با گوشت چرخ کرده با رب انار با مرغ مرحله به مرحله مجلسی خوشمزه با کدو با تمر هندی با مرغ خوشمزه
خورش بامیه یکی از انواع غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که از خورش های مجلسی استان های جنوبی کشور محسوب می شود. خورش بامیه از خورش هایی است که سال ها فقط در استان های جنوبی شناخته می شده است اما اخیرا به دلیل آشنایی بیشتر مردم سراسر ایران با خورش بامیه ، این خورشت در سراسر کشور فراگیر شده است. امروزه این خورشت با روش ها و مواد غذایی متفاوتی تهیه می شود. مثلا بعضی افراد به این خورش لپه اضافه می کنند یا اینکه آنرا با گوشت های سفید مانند گوشت مرغ درست می کنند.

همچنین ببینید : طرز تهیه خورشت بادمجان
مواد لازم برای ۴ نفر
بامیه۳۰۰ گرم
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
سیر۲ حبه
گوجه فرنگی۲ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه لازم
زردچوبه و روغنبه اندازه لازم
آبلیمو یا آبغورهبه اندازه دلخواه

دستور پخت خورشت بامیه

مرحله اول

ابتدا پیازها و سیرها را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس به همراه مقداری روغن مایع در قابلمه ای که برای پخت خورشت بامیه در نظر گرفته اید کمی تفت دهید تا شفاف و نرم شوند. در ادامه کمی زردچوبه به مخلطو سیر و پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه با سیر و پیاز به طور کامل یکدست شود.

مرحله دوم

در مرحله بعدی گوشت خورشتی را بشویید سپس به صورت قورمه ای ( مانند خورش قورمه سبزی ) خرد کنید. توجه داشته باشید که گوشت را بهتر است به صورت متوسط خرد کنید زیرا کوچک یا بزرگ بودن قطعات گوشت روی ظاهر خورش تاثیر منفی می گذارد ، ضمنا بزرگ بودن قطعات گوشت باعث می شود دیرتر مغز پخت شوند. پس از اینکه گوشت خورشتی را خرد کردید آنرا به قابلمه خورش اضافه کنید و به همراه سیر و پیاز کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. همین که رنگ گوشت تغییر کند کافیست زیرا اگر گوشت را بیش از حد تفت دهید ممکن است سفت و دیرپز شود.

مرحله سوم

در مرحله بعدی پوست گوجه فرنگی ها را جدا کرده و آنها را رنده کنید. در ادامه گوجه فرنگی های رنده شده را به همراه رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود. تفت دادن رب باعث می شود در پایان خورشت خوشرنگ تری داشته باشید.
همچنین ببینید : طرز تهیه خورش کرفس با رب

مرحله چهارم

در این مرحله ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر آنرا زیاد کنید تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا گوشت به آرامی مغز پخت شود. خورش بامیه هم مانند دیگر خورش های ایرانی اگر به آرامی و با زمان بیشتری پخته شود طعم بهتری خواهد داشت.

مرحله پنجم

در حین پختن گوشت بامیه ها را پاک کنید و به نکته دقت داشته باشید که به بافت بامیه آسیبی نزنید. فقط کافیست سر و دم بامیه را جدا کنید. در صورتی که بدنه بامیه ها باز شود روی ظاهر خورش تاثیر منفی می گذارد.

مرحله ششم

در این مرحله بامیه ها را پس از شستشو و خشک کردن به هرماه مقداری روغن مایع در یک تابه کمی تفت دهید تا رنگشان کمی تغییر کند. تفت دادن بامیه فقط به این دلیل است که ظاهرشان را در هنگام پخت خورش از دست ندهند و له نشوند.

مرحله هفتم

پس از گذشت حدود دو ساعت که گوشت به طور کامل پخت بامیه ها را به قابلمه خورش اضافه کنید. در این مرحله می توانید برای طعم دهی به خورش کمی آب لیمو ترش یا آبغوره نیز به همراه نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید.

مرحله هشتم

اجازه دهید خورش حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا علاوه بر پخته شدن بامیه ها ، خورش غلیظ تر شده و به طور کامل جا بیفتد. خورش بامیه از خورش هایی محسوب می شود که باید با آب کم سرو شود. نکته مهم دیگر در مورد این خورش این است که اگر پس از اضافه کردن بامیه ها به قابلمه ، خورش مدت زیادی روی حرارت بماند بامیه ها له می شوند و ظاهر خورش را خراب می کنند. در پایان پس از اینکه خورش بامیه جا افتاد آنرا به همراه پلو سرو کنید.

نکاتی برای بهتر شدن خورش بامیه

ادویه ها و چاشنی ها

خورش بامیه به دلیل اینکه یک خورش جنوبی است معمولا با ادویه های مانند فلفل قرمز تند تهیه می شود ، البته ما به دلیل اینکه این دستور را برای تمام مردم عزیز ایران قرار داده ایم ، فلفل قرمز را از دستور آن حذف کردیم. در صورتی که به غذاهای تند علاقمند هستید می توانید نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز هم به خورش تان اضافه کنید. در دستور اصلی خورش بامیه زعفران وجود ندارد اما اگر می خواهید خورش خوشرنگ تری را با عطر زعفران تجربه کنید می توانید ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده نیز در زمان اضافه کردن بامیه ها به خورش اضافه کنید.

جلوگیری از لزج شدن

یکی از دلایل مهمی که خیلی از افراد نمی توانند با خورشت بامیه ارتباط برقرار کنند این است که این خورش در اکثر مواقع لزج می شود. برای جلوگیری از لجز شدن خورش بامیه فقط باید چند نکته را رعایت کنید که خیلی هم سخت نیستند. اول اینکه از ابمه های ریز استفاده کنید که در هنگام پخت به راحتی باز نمی شوند. دوم اینکه هنگام تمیز کردن بامیه ها به بافت بدنه بامیه آسیب نزنید. سوم اینکه اجازه دهید خورش با حرار بسیار ملایم پخته شود زیرا زیاد کردن حرارت خورش باعث وا رفتن بامیه ها می شود و در پایان توصیه می کنیم این خورش را زیاد و با شدت هم نزنید چون بامیه ها پس از پخت خیلی نرم و آسیب پذیر می شوند و با کوچک ترین حرکتی از هم باز می شوند.

خورش بامیه با مرغ

در صورتی که نمی خواهید این خورش خوشمزه را با گوشت قرمز تهیه کنید می توانید از گوشت مرغ نیز استفاده کنید. در صورتی که می خواهید خورش خود را با گوشت مرغ تهیه کنید توصیه می کنیم مقدار بیشتری گوشت مرغ داخل خورش بریزید. مثلا برای دستور بالا می توانید ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ اضافه کنید. دستور پخت این خورش با گوشت قرمز و گوشت مرغ تفاوتی با هم ندارد.

خورش بامیه با تمرهندی

در شهرهای جنوبی کشور برای طعم دهی به خورش بامیه از تمرهندی استفاده می شود که طعم بسیار خوبی به این خورش می دهد. ۵۰ گرم تمرهندی را با کمی آب جوش رقیق کنید سپس آنرا صاف کنید و به خورش اضافه کنید. اگر می خواهید خورش شما طعم ترشی بیشتری داشته باشد از تمرهندی بیشتری استفاده کنید.

منابع :

نظرات