طرز تهیه کشک و بادمجان

طرز تهیه کشک و بادمجان

طرز تهیه کشک بادمجان ساده رستورانی برای دو نفر اصفهانی تبریزی رشتی با گوشت با گوجه فرنگی مجلسی آبکی
کشک و بادمجان یکی از غذاهای سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که با بادمجان تهیه می شود، برای مشاهده این دستور آشپزی سنتی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان۴ عدد درشت
پیاز۲ عدد متوسط
کشک۴ قاشق غذاخوری
مغز گردو۲ قاشق غذاخوری
سیر۴ حبه
نعناع خشک۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

دستور پخت کشک و بادمجان

مرحله اول

ابتدا بادمجان ها را پوست می گیریم و می شوییم و داخل آبکش می گذاریم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد بادمجان ها را از وسط نصف می کنیم و در سینی می چینیم و روی آن ها نمک می پاشیم و اجازه می دهیم تا ۲۰ دقیقه همینطور استراحت کنند.

مرحله دوم

پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه خلالی خرد می کنیم و داخل تابه ای بزرگ روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا کمی داغ شود و پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند.

مرحله سوم

بعد صبر می کنیم تا پیازها طلایی و سرخ شوند و در این زمان، سیرها را نیز پوست می گیریم و می شوییم و با دستمال خشک می کنیم و خرد می کنیم و کنار می گذاریم.پیازهای طلایی شده را داخل صافی می ریزیم تا روغن اضافه آن ها خارج شود.

مرحله چهارم

سپس تابه را مجددا روی حرارت می گذاریم و اگر روغن داخل آن نبود مجددا روغن داخل تابه می ریزیم و سیرها را در روغن تفت می دهیم و اجازه می دهیم تا سرخ شوند و بعد در بشقابی می ریزیم و تابه همانطور روی حرارت می ماند و ما مجددا داخل آن روغن می ریزیم.

مرحله پنجم

سپس روی بادمجان ها را با دستمال خشک می کنیم و داخل تابه می چینیم و اجازه می دهیم تا سرخ شوند و بعد آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگرشان نیز سرخ شود ( برای حفظ شدن خواص بادمجان بهتر است خیلی زیاد سرخ نشوند ) و در صافی قرار می دهیم تا روغن اضافه آن ها خارج شود و بعد بادمجان ها را داخل کاسه ای می ریزیم.

مرحله ششم

سپس با گوشتکوب برقی یا دستی آن ها را کاملا له می کنیم. شیرجوش را روی حرارت کم می گذاریم و ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری روغن داخل آن می ریزیم و نعناع را به آن اضافه می کنیم و ۱ دقیقه تفت می دهیم و قبل از داغ شدن از روی حرارت بر می داریم تا سیاه نشود.

مرحله هفتم

تابه را مجددا روی حرارت کم قرار می دهیم و بادمجان پوره و له شده را داخل تابه می ریزیم و نصف پیاز داغ و سیر داغ و نعناع داغ را داخل تابه می ریزیم و باقی آن ها را کنار می گذاریم و کمی فلفل و نمک روی بادمجان می پاشیم و همگی مواد را با قاشق خوب زیر و رو می کنیم و ۱ قاشق از مغز گردو را کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

در ادامه ۲ قاشق مغز گردو را به بادمجان می افزاییم و کشک را نیز به مواد اضافه می کنیم(اگر سفت و غلیظ بود با کمی آب جوش آن را رقیق می کنیم)و  کاملا کشک و بادمجان را مخلوط می کنیم تا کشک به کل مواد آغشته شود و درب تابه را می گذاریم تا با حرارت کم آب غذا تبخیر شود و به روغن بیافتد.

مرحله نهم

پس از پخت غذا و منسجم و یکدست شدن و مهمتر از همه روغن انداختن کشک و بادمجان آماده شده را از روی حرارت بر می داریم و در ظرف می ریزیم و با نعناع داغ،پیازداغ،سیرداغ و مغز گردو باقیمانده تزئین می کنیم و نوش جان کنید.

نظرات