طرز تهیه گوش فیل نازک اراکی ساده خانگی مرحله به مرحله

طرز تهیه گوش فیل

طرز تهیه گوش فیل نازک اراکی ساده خانگی مرحله به مرحله خانگی افغانی در آشپزخانه کوچک من گوشفیل بازاری خانم کامیار رزا منتظمی پاپیونی شکل شیرینی گوش فیل

گوش فیل یکی از انواع شیرینی های محبوب و خوشمزه ایرانی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان برای سفره های افطار تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با ما همراه باشید.

همچنین ببینید : آموزش طرز تهیه زولبیا و بامیه بازاری خوشمزه مثل قنادی

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر۱ فنجان سر خالی
شکر۲ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
آب۱ لیوان
آرد۱ لیوان
گلاب۱ قاشق غذاخوری
روغن جامد۳ قاشق غذاخوری
ماست چکیده۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر۱ قاشق مربا خوری

دستور پخت گوش فیل

مرحله اول

ابتدا شربت بار گوش فیل را آماده می کنیم، برای این منظور آب را داخل شیرجوش می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و شکر را کم کم به آن اضافه می کنیم تا کاملا در آب حل شود و بهتر است شکر را هم نزنیم و اجازه بدهیم تا خود شکر در آب حل شود.

مرحله دوم

بعد حرارت را ملایم می کنیم تا به جوش بیاید و کمی قوام یابد. زمانیکه شربت به غلظت رسید آب لیمو ترش، گلاب و زعفران دم کرده را به آن می افزاییم و با قاشق آرام مواد را مخلوط می کنیم و ۳ دقیقه بعد شیرجوش را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا کاملا سرد شود.

مرحله سوم

سپس تخم مرغ را در پیاله ای می شکنیم و در صورت سالم بودن داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و شیر و روغن را به آن اضافه می کنیم و با همزن مواد را مخلوط می کنیم و بعد بیکینگ پودر، ماست و ۲ قاشق از شربت سرد شده را به مواد می افزاییم.

همچنین ببینید : آموزش کامل دستور طرز تهیه لگیمات عربی خوشمزه و پوک

مرحله چهارم

مجددا مواد را مخلوط می کنیم و ابتدا حدود یک لیوان آرد کنار دستمان قرار می دهیم و آن را الک می کنیم و کم کم به مواد اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم و بعد با دست مواد را مخلوط می کنیم و کم کم آرد الک شده اضافه می کنیم و با دست مایه خمیر را مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

با به قدری آرد به موادمان اضافه کنیم تا خمیر دیگر به دستمان نچسبد. اگر دیدیم آرد باید مجددا اضافه کنیم دوباره یک لیوان آرد را الک می کنیم و مجددا کم کم آرد روی مواد می ریزیم. بقدری مواد را ورز می دهیم که دیگر احساس کنیم به آرد نیاز نیست؛

مرحله ششم

و خمیر دیگر به دستمان نمی چسبد. خمیر را چندین بار با دست باز و جمع می کنیم تا هوای داخل آن نماند، سپس آنرا داخل کاسه قرار می دهیم و روی آن را با سلفون می پوشانیم و در جای گرم قرار می دهیم تا به مدت ۲ ساعت استراحت کند.

همچنین ببینید : آموزش طرز تهیه بامیه عربی بزرگ و خوشمزه به روش لبنانی و مشهدی

مرحله هفتم

پس از گذشت ۲ ساعت از استراحت خمیر، در قابلمه ای کوچک با عمق زیاد به اندازه ای روغن می ریزیم که گوشفیل ها در روغن شناور باشد، سپس روی حرارت کم قرار می دهیم تا به مرور زمان روغن داغ شود. خمیر را از داخل ظرف کاسه بیرون می آوریم و روی سطح صافی کمی آرد می پاشیم.

مرحله هشتم

سپس خمیر را روی سطح صاف قرار می دهیم و با وردنه خمیر را باز می کنیم و مجددا آن را جمع می کنیم تا اگر در آن هوای باقی مانده است خارج شود. در ادامه خمیر را روی سطح با وردنه پهن می کنیم و دقت باید کرد که ضخامت خمیر نباید خیلی کم باشد چون گوش فیل خوب پف نمی کند.

مرحله نهم

با چاقو نوارهای ۲ سانتی می بریم و به صورت لوزی یار هر شکل دیگری که دوست داریم نوار ها را برش می دهیم و داخل روغن داغ شده قرار می دهیم تا خوب به مرور زمان پف کنند و سرخ و طلایی شوند.گوش فیل ها را داخل روغن زیر و رو می کنیم تا هر دو طرف آن ها طلایی شود.

مرحله دهم

بعد از طلایی شدن آن ها را با صافی های دستی بیرون می آوریم و داخل شربت سرد شده قرار می دهیم و بعد از ۳۰ ثانیه از داخل شربت بیرون می آوریم و در صافی قرار می دهیم تا شهد اضافه آنها خارج شود، سپس در ظرف می چینیم و با پودر نارگیل روی آن ها را تزئین می کنیم.نوش جان

نکات تهیه گوش فیل

پف نکردن گوش فیل

داغ نبودن روغن

یکی از مشکلاتی که برای درست گوش فیل داریم این است که گوش فیل ما به اندازه کافی پف نمی کند. برای رفع این مشکل زمان سرخ کردن گوش فیل ها حتما صبر کنید تا روغن به طور کامل داغ شود سپس گوش فیل ها را درون روغن بیندازید، اگر روغن به حد کافی داغ نباشد گوش فیل شما پف نمی کند.

اضافه کردن آرد زیاد

یکی دیگر از دلایل رایج پف نکردن گوش فیل این است که بیش از اندازه آرد اضافه کرده باشیم و خمیر بیش از حد سفت شده باشد. حتما زمان اضافه کردن آرد، آنرا کم کم اضافه کنید تا جایی که دیگر خمیر به دست تان نچسبد.

خمیر شدن گوشفیل

اگر شربت بار ما بیش از حد رقیق و آبکی باشد وقتی آنرا به گوشفیل اضافه کنیم باعث نرم شدن یا خمیر شدن گوشفیل می شود. شربت بار باید کمی رقیق تر از عسل باشد و زمانی که بین دو انگشت قرار می یگرد کمی کش بیاید.

نظرات