روش پخت فسنجون خوشمزه و مجلسی با گوشت مرغ

طرز تهیه خورش فسنجان

آموزش دستور پخت و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت تکه ای قرمز ، مرغ ، چرخ کرده و ماهیچه

خورش فسنجان یکی از غذاهای سنتی و بسیار پرطرفدار استان های شمالی کشور ( گیلان و مازندران ) می باشد. این خورش خوشمزه در استان گیلان با روش ها و مواد بسیار متنوعی تهیه می شود که تقریبا می تواند تمام ذائقه ها را پوشش می دهد. خورش فسنجان به صورت سنتی با گردو تهیه می شود اما در برخی مناطق آنرا با فندق هم طبخ می کنند. خورش فسنجان را معمولا با مقدار زیادی گردو طبخ می کنند و به همین دلیل به عنوان یکی از غذاهای گران و مجلسی ایرانی هم محسوب می شود. این خورش خوشمزه انواع بسیار متنوعی دارد که در ادامه به محبوب ترین انواع آن اشاره می کنیم. از محبوب ترین انواع خورش فسنجان می توان به فسنجان با گوشت قلقلی ، فسنجان با اردک ، فسنجان با مرغ و فسنجان با گوشت بوقلمون اشاره کرد.

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه یا ران مرغ ۴ تکه
مغز گردو ۳۰۰ گرم
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد بزرگ
شکر ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن مایع به اندازه کافی

طرز تهیه خورش فسنجان

مرحله اول

برای شروع پوست های اضافی قطعات مرغ را جدا کنید سپس آنها را بشویید و کنار بگذارید تا آب اضافی شان برود. در ادامه مقداری نمک ، فلفل سیاه و در صورت تمایل ادویه های مورد پسند خود را به هم مخلوط کنید و روی قطعات مرغ بپاشید تا طعم دار شوند. می توانید مرغ ها را در ظرف در بسته قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید تا زمان سرخ کردن آنها برسد.

مرحله دوم

در مرحله بعدی پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید ، سپس به همراه مقدار کمی روغن مایع در قابلمه ای که برای تهیه خورش انتخاب کرده اید تفت دهید تا پیاز سبک و شفاف شود. در ادامه کمی زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که زردچوبه به طور کامل به خورد پیاز برود ادامه دهید.

مرحله سوم

در این مرحله گردو را در میکسر بریزید تا کاملا پودر شود سپس به قابلمه خورش اضافه کنید و در حدود یک دقیقه تفت دهید. نکته مهم در این مرحله این است که گردو را خیلی کم باید تفت دهید زیرا تفت دادن اضافی آن می تواند باعث سوختن گردو شود که باعث می شود روی طعم خورش تاثیر منفی می گذارد.

مرحله چهارم

پس اینکه گردو را یک دقیقه تفت دادید ۶ یا ۷ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و درب آنرا بگذارید. حرارت را زیاد کنید تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش امد حرارت را کم کنید تا گردو به مرور زمان شروع به روغن انداختن کند. در این مرحله حدود ۲ تا ۳ ساعت باید صبر کنید تا گردو به خوبی روغن بیندازد.

مرحله پنجم

پس از اینکه گردو روغن انداخت می توانید رب انار را به قابلمه اضافه کنید. اگر می خواهید فسنجان شما مانند گیلان ترش مزه باشد از مقدار بیشتری رب انار ترش می توانید استفاده کنید. در این مرحله می توانید ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی نیز به خورش خود اضافه کنید. رب گوجه فرنگی باعث می شود رنگ خورش شما نارنجی تر شود.

مرحله ششم

پس از گذشت ۳ ساعت که خورش به خوبی روغن انداخته است می توانید مرغ ها را آماده کنید. برای این منظور مرغ ها را از یخچال خارج کنید و در روغن زیاد سرخ کنید تا کاملا طلایی شوند. حالا می توانید مرغ را به همراه زعفران دم کرده به خورش خود اضافه کنید.

مرحله هفتم

پس از اضافه کردن مرغ ها در صورت تمایل می توانید کمی شکر هم به خورش اضافه کنید. اگر دوست دارید طعم خورش شما ملس باشد حتما شکر ضافه کنید. حدود یک تا یک و نیم ساعت دیگر نیاز است که خورش روی حرارت ملایم بماند تا به طور کامل جا بیفتد.

مرحله هشتم

خورش فسنجان غذایی است که خیلی آسان و بدون دردسر آماده می شود. مهم ترین فاکتور برای درست کردن یک فسنجون خوشمزه و جا افتاده صبر است. پس از اینکه خورش به طور کامل آماده شد آنرا به همراه برنج دمی یا کته سرو کنید.

 مطالب مرتبط

 

منابع

نظرات